Pomoc psychiatryczna i diagnostyka

Gdy czujemy brak kontroli nad własnym życiem, zauważyliśmy odmienne od normalnego zachowanie u siebie lub naszego bliskiego. W takich momentach może pojawić się pomysł wizyty u specjalisty, jednak kiedy powinniśmy udać się konkretnie do psychiatry?

Kiedy skorzystać z pomocy psychiatry?

Jednym z sygnałów, który informuje o tym, aby zasięgnąć pomocy u lekarza psychiatry są myśli samobójcze, a także planowanie go. W takim przypadku należy jak najszybciej zgłosić osobę cierpiącą do specjalisty, nie powinniśmy bagatelizować tego typu problemu. Zaalarmować mogą nas takie myśli jak: poczucie bezsensu życia i brak nadziei na poprawę sytuacji, poczucie, że chciałoby się umrzeć w wyniku wypadku lub choroby, myśli samobójcze, konkretne plany w jaki sposób się zabić. Innym sygnałem, który mówi o tym, że powinniśmy zasięgnąć pomocy psychiatry, to gdy my sami lub ktoś z naszego otoczenia zaczyna zachowywać się agresywnie. Pojawiły się zachowania, które zagrażają życiu innych np. groźby skrzywdzenia lub częste prowokowanie bójek, szturchanie, kopanie. Wszelkie zachowania odbiegające od tych standardowych, nielogiczne lub chaotyczne. Niepokojące może być znaczne pogorszenie pamięci i koncentracji, zaburzenia snu (zarówno bezsenność jak i nadmierna potrzeba snu), zmniejszony lub nadmierny apetyt, spadek popędu seksualnego, ale też bardzo duże pobudzenie. Psychiatra może nam pomóc w momencie, gdy odczuwamy różne bóle jednak nie można zlokalizować ich przyczyny. Różne dolegliwości fizyczne mogą mieć także podłoże w naszej psychice. Niepokojącym sygnałem może być ciągłe odczuwanie lęku, napięcia, podenerwowania, które nie mają konkretnej przyczyny lub bardzo silne przeżywanie stresu w nieadekwatnych sytuacjach. Tak jak długo odczuwany smutek może być alarmujący, tak również ciągła euforia, podwyższony nastrój, pojawienie się chaotycznych myśli, pomysłów czy idei. Psychiatra może nam udzielić pomocy w leczeniu uzależnień powinna nas zaniepokoić. Także, gdy zauważyliśmy natrętne czynności lub myśli. Niektórzy zgłaszają się po pomoc, ponieważ została zauważona tendencja do wycofania z życia społecznego, unikanie kontaktów – nawet z osobami bliskimi. Z pomocy psychiatrycznej możemy skorzystać w momencie, kiedy czujemy, że tracimy panowanie nad własnym życiem.

Jak wygląda wizyta?

Przed wizytą u psychiatry możemy mieć obawy, że zostaniemy od razu skierowani na oddział zamknięty. Jednak psychiatra skieruje nas do szpitala dopiero w momencie zagrożenia życia pacjenta, jego otoczenia lub w sytuacji, kiedy potrzebna jest stała obserwacja. Zaleceniem do wizyty u psychiatry będą wszelkie odstępstwa od normalnych zachowań dla danej osoby. Psychiatra jest lekarzem z wykształceniem medycznym o specjalizacji, która skupia się na zdrowiu psychicznym. Na pierwszej wizycie oceni on stan pacjenta. Przeprowadzi wstępny wywiad w celu postawienia diagnozy. Może się okazać, że będzie on kazał wykonać szereg różnych badań lub zgłoszenia się również do innych lekarzy w celu wyeliminowania przyczyn somatycznych naszego pogorszonego stanu zdrowia psychicznego. Po zapoznaniu się z naszym problemem lekarz zaproponuje odpowiednią pomoc. Jako jedyny specjalista od zdrowia psychicznego może wystawić receptę, zwolnienie lekarskie lub zaświadczenie. Może zalecić nam leczenie farmakologiczne, które pomoże zminimalizować różnego rodzaju objawy np. nadmierna senność w depresji oraz pozwoli lepiej funkcjonować. W przypadku różnych zaburzeń psychicznych często wraz z leczeniem za pomocą leków zalecana jest psychoterapia, która pomoże lepiej zrozumieć chorobę oraz nauczy, jak można z nią funkcjonować na co dzień. Terapia może pomóc również znaleźć przyczyny zmian zachowania lub dolegliwości fizycznych na jakie cierpimy.