Nerwica serca to przypadłość, która wywoływana jest zaburzeniami stanu psychicznego. Zaburzenie to przejawia się najczęściej objawami, jak uczucie duszności, bólem w klatce piersiowej. Jakie są objawy nerwicy serca? Jak leczy się nerwicę serca? Czy można normalnie funkcjonować z nerwicą?

Co to jest nerwica serca?

Nerwica serca to zaburzenie o podłożu lękowym. Objawy tej dolegliwości skupiają się w najwyższym stopniu na sercu, które w wyniku bardzo silnego stresu, może źle funkcjonować, jednak sama budowa serca pozostaje bez zmian. Warto zaznaczyć, że nerwica serca dotyka najczęściej osoby młode.

Nerwica sercowa to dolegliwość, która objawia się Jest to rodzaj nerwicy wegetatywnej ze strony zarówno układu nerwowego, jak i ze strony układu krążenia. Należy zaznaczyć, iż dolegliwość ta ma swoje podłoże w psychice człowieka w stanach zwiększonego stresu ze strony układu sercowo-naczyniowego.

Objawy nerwicy serca

Pacjenci skarżący się na nerwicę okolic serca najczęściej odczuwają szereg nieprzyjemnych dolegliwości, takich jak przyspieszone bicie serca, które pojawia się najczęściej w sytuacji stresowej. Osoba dotknięta tą dolegliwością ma wrażenie, jakby serce miało wyskoczyć jej z piersi.

Dolegliwości sercowe, jak kołatanie serca pojawiają się wraz z silnym strachem oraz lękiem. Osoba chora obawia się o własne życie. Oprócz kołatania specyficznym objawem okazuje się także ból oraz ucisk w klatce piersiowej.

Nerwica serca objawy- Duszności w klatce piersiowej

Objawy nerwicy serca, jakim jest duszność w klatce piersiowej, czy podwyższone ciśnienie objawiają się nie tylko w sytuacji stresowej, ale także w momencie, kiedy osoba chora rozluźnia się i relaksuje. Duszności dla wielu pacjentów sprawiają wrażenie trudności w zaczerpywaniu powietrza.

Dzieje się tak, ponieważ w trakcie silnego stresu do organizmu dociera mała ilość tlenu. W wyniku tego zmęczony organizm w okolicy klatki piersiowej oddycha nieco płyciej. Często duszności w klatce piersiowej są jednak także objawem innych rodzajów nerwicy jak nerwica żołądka, czy nerwica gardła.

Nerwica serca objawy – Kołatanie serca

Kolejnym niezwykle ważnym objawem nerwicy serca jest mimowolne kołatanie serca. Osoba chora ma wrażenie, jakby nie miała żadnego wpływu na szybkość uderzeń swojego serca. Kołatanie serca to subiektywne, nieprzyjemne uczucie będące wynikiem nieprawidłowości w zakresie skurczu i rozkurczu.

Może wystąpić u osób zdrowych oraz wśród osób zmagających się z chorobami serca oraz z nerwicą. Objawy kołatania serca mogą ujawnić się zarówno w momencie stresu, jak w trakcie odpoczynku.

Nerwica serca objawy – Kaszel

Niespecyficznym objawem nerwicy serca może okazać się także uporczywy kaszel pojawiający się szczególnie w porze wieczornej.

Bardzo często mylony jest on z innymi dolegliwościami oraz sezonowym przeziębieniem, jednak warto pamiętać, iż kaszel może także być reakcją na stres i przejawiać może się uczuciem duszności.

Nerwica serca objawy – Zaburzenia hormonalne

Zaburzenia hormonalne bardzo często powiązane są z depresją oraz nerwicą serca. Niejednokrotne wskazane jest leczenie obu tych objawów zarówno przez lekarza ginekologa, jak i przez lekarza psychiatrę.

W przypadku nerwic wśród hormonów narażonych na zaburzenia wymienia się serotoninę, dopaminę, noradrenalinę oraz hormony, takie jak estrogeny, progesteron oraz testosteron.

W leczeniu zaburzeń nerwicowych istotną funkcję odgrywa psychoterapia pod okiem doświadczonego terapeuty. W naszej poradni zdrowia psychicznego EmPatio mają Państwo możliwość odbycia terapii w różnych nurtach. W celu zapoznania się ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi pracy naszych specjalistów zapraszamy do zakładki „specjaliści”.

Nerwica serca objawy – Zaburzenia snu

Zaburzeniom nerwicowym bardzo często towarzyszą także zaburzenia snu przejawiające się problemami w zasypianiu, bezdechami nocnymi oraz koszmarami. Na problem ten skarżą się osoby w różnym wieku.

Inne niespecyficzne objawy nerwicy serca

Oprócz wymienionych powyżej objawów nerwicy, na szczególną uwagę zasługują także dolegliwości, takie jak duszności i ogólne osłabienie, które charakteryzuje się sennością, dekoncentracją, potrzebą odpoczynku, a nawet utratą przytomności, zawroty głowy, nadmierne pocenie się, nudności i wymioty oraz zaczerwienienie skóry. W nerwicy serca pojawić może się także drżenie rąk, mrowienie warg, ogólna dekoncentracja, a także bóle głowy.

Leczenie nerwicy serca- Czy jest możliwe?

Jednym ze sposobów leczenia nerwicy serca jest zmiana aktualnego trybu życia. Po diagnozie nerwicy serca ważne jest unikanie sytuacji stresowych, które w jakikolwiek, nawet najmniejszy sposób mogą oddziaływać na szybkość pracy serca.

Oczywiście nie jesteśmy w stanie wyeliminować wszystkich stresogennych sytuacji z naszego życia, jednak możemy znaczenie lepiej nad nimi panować. Większa ilość odpoczynku oraz miana dotychczasowego trybu życia oraz psychoterapia może skutecznie nam w tym pomóc.

Pacjenci, którzy trafiają do lekarza z podejrzeniem nerwicy serca, powinni być poddani dodatkowym badaniom, które wykluczają obecność dodatkowych schorzeń. W przypadku nerwicy serca jedną z najskuteczniejszych sposobów walki z tą dolegliwością okazuje się psychoterapia oparta na stosowaniu technik relaksacyjnych.

W przypadku nerwicy serca bardzo często pomocna okazuje się opieka psychiatryczna, kiedy to lekarz psychiatra przepisuje pacjentowi leki przeciwlękowe oraz przeciwdepresyjne.

zrelaksowana kobieta nad wodą

Jak zapobiegać nerwicy serca?

W przypadku nerwicy serca można mówić o skutecznych sposobach, mających na celu zapobieganie objawom powstawania nerwicy sercowej. Mowa tutaj przede wszystkim o:

Prowadzenie spokojnego trybu życia

Nasilenie objawów przypadłości, jaką jest nerwica serca, wymaga zmiany myślenia oraz nawyków. W tym przypadku ważne jest prowadzenie spokojnego, bezpiecznego trybu życia z dostępem do stałego okresu wypoczynku. Ważne jest przesypianie nocy (optymalny czas snu to 8 godzin). Niestety aktualny tryb życia oraz wysoki poziom stresu utrudnia osiągnięcie pełnej satysfakcji. W natłoku codziennych obowiązków zapominamy, jak ważna jest higiena snu, wietrzenie pokoju przed snem, czy rezygnacja z dostępu do niebieskiego światła tuż przed położeniem się spać.

Unikanie sytuacji konfliktowych

Chociaż unikanie sytuacji konfliktowych w przypadku zaburzeń nerwicowych niemal od razu kojarzy się z brakiem asertywności, tak naprawdę nie ma z tym nic wspólnego. Unikanie wszelkich sytuacji zarówno denerwujących jak konfliktowych nie jest możliwe, jednak ich ograniczenie może wpłynąć bardzo pozytywnie na jakość naszego życia.

Ważne jest tutaj odseparowanie się od problemów rodzinnych, czy przyjacielskich. Jeżeli przebywanie w otoczeniu danych osób sprawia, że stajemy się zdenerwowani, warto przemyśleć pewne kwestie i ograniczyć ekspozycję na stresogenne przeżycia.

burzliwa narada w biurze

Unikanie przemęczenia

Kolejnym, niezwykle ważnym etapem w walce z nerwicą serca jest unikanie stresogennych sytuacji, które budzą w nas niepokój i prowadzą do napięcia emocjonalnego i przemęczenia.

Ważne jest unikanie przebodźcowania. Jeżeli jesteśmy w stanie ograniczyć ilość pracy– po prostu zróbmy to. Nic nie osiągniemy kosztem zdrowia, dlatego walka z samym sobą okazuje się niezwykle zgubna.

zmęczony mężczyzna siedzący nad dokumentami

Okresowa zmiana środowiska

Nic tak nie działa pozytywnie na psychikę, jak okresowa zmiana środowiska. Wyjazd nad morze zimą? Czemu nie! Taka sama sytuacja dotyczy wyjazdu w góry, czy egzotycznej wycieczki a granicę. Odseparowanie się od stresogennego środowiska oczyszcza duszę i ciało sprawia, że stajemy się bardziej zrelaksowani, niż dotychczas.

Wyjazd do klimatycznej miejscowości lub na leczenie uzdrowiskowe może przynieść szereg korzyści. Często nie zdajemy sobie z tego sprawy, jak niewielka miana może wywołać szereg korzyści w naszym życiu.

leżak z kapeluszem na plaży

Racjonalne odżywianie się

Niestety niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, jak ważne jest regularne, zdrowe odżywianie. Dostarczanie do organizmu szeregu witamin i minerałów może pozwolić nam w uporaniu się z niedoborami oraz szeregiem nieprzyjemnych doznań z ciała jak duszności, czy nudności.

Wśród spożywanych produktów nie można nie wymienić ryb, ciemnego pieczywa, warzyw, owoców oraz pełnowartościowych produktów. Warto pamiętać, aby spożywać pokarmy o temperaturze pokojowej. To samo dotyczy spożywania wody, która także powinna być niezbyt zimna i niezbyt ciepła.

zdrowa żywność

Diagnoza nerwicy serca

Diagnoza nerwicy serca powinna rozpocząć się od przeprowadzenia podstawowych badań laboratoryjnych (w tym badań EKG). Bardzo często za nierównomierne bicie serca lub uczucie duszności może odpowiadać niedobór elektrolitów, jednak niedobory te wykrywa najczęściej morfologia. Jeżeli badania, które zostały zlecone przez lekarza rodzinnego, nie wykazują żadnych nieprawidłowości, należy udać się do lekarza psychiatry, celem dalszej diagnozy ewentualnej nerwicy.

Leczenie nerwicy serca – Czy jest możliwe?

Wiemy już czym jest nerwica serca oraz jakie są jej objawy. Chory, który ma zdiagnozowaną nerwicę sercową, powinien rozpocząć przede wszystkim od zmiany nawyków życiowych. Wskazane jest tak naprawdę ograniczenie do absolutnego minimum sytuacji stresowych oraz odszukanie sposobów, w których organizm sam mógłby regulować napięcie emocjonalne. Niezwykle efektywne w leczeniu nerwicy okazują się treningi relaksacyjne łączące w sobie zarówno ćwiczenia oddechowe, jak i rozluźniające. Oprócz tego ważne jest prowadzenie regularnego, spokojnego trybu życia.

Ważne jest zachowanie przynajmniej 7-godzinnego odpoczynku oraz wysypianie się. Warto włączyć wstawanie oraz kładzenie się spać o stałych porach, a także wyeliminowanie używek, jakich jak alkohol, czy kawa. Lekarz psychiatra diagnozujący nerwicę sercową powinien także zatroszczyć się o przepisanie odpowiednich preparatów przeciwdepresyjnych i przeciwlękowych. Warto jednak pamiętać, iż przyjmowanie leków nie wykluczy choroby. Ważne jest także udanie się na psychoterapię, w której pokonamy złe sposoby myślenia oraz oduczymy się niekonstruktywnych myśli.

robienie notatek podczas rozmowy

Nieleczona nerwica serca – Jakie skutki może wywołać?

Znamy już przyczyny nerwicy serca oraz jak leczyć nerwicę serca, jednak nie do końca wiemy, do jakich skutków może doprowadzić zaniedbanie tej przypadłości. Jak wiadomo, silna nerwica serca wymaga nie tylko psychoterapii ale także często włączenia rozwiązania, jakim jest leczenie farmakologiczne oraz regularne echo serca, aby mieć pewność, iż objawy somatyczne płynące z mięśnia sercowego nie mają podłoża choroby serca.

Nieleczona nerwica serca może przyczynić się do poważnych zaburzeń lękowych oraz zaburzeń o podłożu psychospołecznym. Nerwica serca może powodować alienację oraz prowadzić do zaniedbywania obowiązków domowych. Choroby mięśnia sercowego oraz wszelkie objawy somatyczne bywają problematyczne, jednak w ciężkich przypadkach nerwicy serca zarówno leczenie farmakologiczne jak psychoterapeutyczne daje bardzo dobre sutki. Nerwica serca nie musi oznaczać wyroku złego życia. Zmiana nawyków oraz powierzenie swoich problemów wykwalifikowanej kadrze specjalistów może przynieść niesamowite efekty i wpłynąć na poprawę jakości życia. Niestety w wielu przypadkach powoduje obniżenie poczucia własnej wartości, zwłaszcza wtedy, kiedy dolegliwości bólowe nasilają się w ciągu dnia, a objawy nawracają.