W życiu każdego człowieka zdarzają się trudne chwile. Utrata kogoś bliskiego, choroba, rozwód, czy kryzysy życiowe stanowią nieodłączną część życia każdego człowieka. Coraz większą uwagę przywiązuje się aktualnie do sfery, jaką jest zdrowie psychiczne. Często pierwszym krokiem w stronę poprawy samopoczucia jest konsultacja psychologiczna. Kiedy iść do psychologa? Czy potrzebne skierowanie?

Czy warto iść do psychologa?

Zaburzenia snu, myśli samobójcze, poczucie bezsilności, pogarszające się zdrowie fizyczne, realne zagrożenie spowodowane przemocą domową, zaburzenia łaknienia, czy bezustanne poczucie winy to jedynie nieliczne sprawy, którymi na co dzień zajmuje się psycholog.

Wiele osób w momencie kryzysu życiowego decyduje się na zakup książek związanych z tematyką rozwoju osobistego, jednak nie zawsze jest to skuteczny sposób na pokonanie trudności, zwłaszcza wtedy, kiedy zmagamy się z problemem depresji endogennej i konieczne jest wdrożenie leczenia farmakologicznego.

Po konsultacji psychologicznej (która oczywiście nie zastępuje porady lekarskiej), mamy szansę zyskania profesjonalnej pomocy, czyli pomocy psychologa zajmującego się leczeniem zaburzeń emocjonalnych, co wzbudza w nas chęci i siłę do walki z trudnościami.

Higiena zdrowia psychicznego jest ważna w takim samym stopniu jak zdrowie fizyczne. W niektórych krajach korzystanie z pomocy psychologa czy psychiatry stało się takim samym standardem jak coroczny przegląd dentystyczny. Jeśli chcemy czuć się dobrze i prawidłowo funkcjonować, udajemy się profilaktycznie do specjalisty, który może diagnozować i wspierać nas w określonych obszarach.

Niejednokrotnie zwlekanie z odbyciem wizyty u profesjonalisty tylko pogarszamy nasze samopoczucie oraz stan, dlatego, jeżeli masz trudności związane z obniżonym nastrojem, przewlekłym stresem, własnymi emocjami, miewasz stany lękowe lub jakiekolwiek inne problemy utrudniające zyskanie satysfakcji życiowej, już dziś skorzystaj ze wsparcia psychologa.

Kiedy warto iść do psychologa? W jakich obszarach może pomagać specjalista?

  1. Obniżony nastrój, poczucie wyobcowania oraz obojętność

    Masz wrażenie, że życie nie ma sensu, nikt Cię nie rozumie, wycofujesz się z życia towarzyskiego, popadasz w apatię, a zamiast spędzać czas z przyjaciółmi, wolisz samotność i izolację?

    Te objawy mogą wskazywać na sygnał ostrzegawczy oraz potrzebę wsparcia zdrowia psychicznego. Jeżeli dodatkowo miewasz zmienne emocje, straciłaś/straciłeś dawne zainteresowania, lub skarżysz się na niemożność odczuwania przyjemności, warto skorzystać z profesjonalnej pomocy psychologicznej.  Wspomniane objawy mogą wskazywać na jedno z najczęściej spotykanych zaburzeń psychicznych, czyli depresję.

  2. Bezsenność/nadmierna senność – dlaczego warto skorzystać z pomocy psychologa?

    Zarówno bezsenność, jak i nadmierna senność mogą negatywnie rzutować na nasze samopoczucie. Objawem ostrzegawczym mogą być częste wybudzenia w nocy, problemy z zaśnięciem lub poczucie wyczerpania mimo snu. Zarówno bezsenność, jak i nadmierna senność mogą wskazywać na konieczność wizyty u psychologa.

    W trakcie konsultacji osoba ta pomoże nam w weryfikacji źródła problemu oraz wskaże sposoby radzenia sobie z rozregulowanym rytmem dobowym.

    Jeżeli ze względu na problemy ze snem nie jesteś w stanie pracować, a problem może być na tle psychicznym, warto udać się do psychologa, który mimo iż nie prowadzi działalności leczniczej, wskaże nam specjalistę (np. lekarza psychiatrę), który nie tylko dobierze leki redukujące rytm dobowy, ale także będzie mógł dać zwolnienie do pracy, gdyż decyzja dotycząca leczenia należy (w domu lub w szpitalu psychiatrycznym) do lekarza. Ponadto specjalista może Ci wskazać także niefarmakologiczne sposoby radzenia sobie z problemami, z jakimi się zmagasz.

  3. Niepokój – poznaj powody, dla których warto pójść do psychologa

    Z pomocy psychologicznej skorzystać warto ponadto w przypadku odczuwania nieustającego poczucia niepokoju. To alarmujący znak wskazujący na nadmierne pobudzenie emocjonalne. Odbija się zarówno na naszym zdrowiu, jak i na naszym samopoczuciu i wydajności w trakcie dnia.

    Tłumiony niepokój może przeobrazić się w stany nerwicowe, dlatego warto działać od razu, zwłaszcza wtedy, kiedy nie jest on związany z realnym zagrożeniem. W takich sytuacjach pomoc psychologa jest niezbędna.

  4. Wahania nastroju – kiedy konieczna może okazać się psychoterapia?

    Trwające dłużej, niż kilka dni wahania nastroju powinny być sygnałem ostrzegawczym, aby iść do psychologa. Mogą być one spowodowane wieloma czynnikami (nie tylko psychologicznymi, ale także zdrowotnymi), dlatego objawów takich nie wolno wręcz bagatelizować. Warto także wybrać się do lekarza rodzinnego, który dzięki udzielaniu świadczeń zdrowotnych skieruje nas na badania krwi, weryfikujące ewentualne, zdrowotne źródło problemu z zakresu zdrowia psychicznego.

  5. Uzależnienia – jaką rolę odgrywa diagnoza i jak pomaga psychoterapeuta w walce z nałogiem?

    Przyjmowanie substancji psychoaktywnych jest poważną przyczyną, aby udać się do psychologa. Warto zastanowić się także nad udaniem się na terapię grupową oraz wizytę u lekarza psychiatry. Uzależnienie od alkoholu, narkotyków, seksu, czy pornografii może wiele zmienić w naszym życiu. Dobierając odpowiedni rodzaj terapii i angażując się w nią, możesz znacząco podnieść jakość swojego życia.

 

rozmowa

Jak wygląda pierwsza wizyta u psychologa? Wstępna konsultacja psychologiczna

Niektóre osoby nie decydują się na terapię psychologiczną ze względu na stres, spowodowany chociażby pierwszą wizytą. Inne osoby nie udają się do psychologa, ponieważ poprzedni okazał się niekompetentny. Jeżeli psycholog nie spełnił twoich oczekiwań, warto rozważyć zmianę specjalisty na innego, który będzie prowadzić terapię.

Pierwsze spotkanie z psychologiem to najczęściej wizyta konsultacyjna. Ma ona na celu zebranie dokładnego wywiadu, weryfikację źródła problemu oraz może mieć charakter edukacyjny (zwłaszcza wtedy, kiedy na wizytę przychodzą rodzice z dziećmi). W trakcie pierwszej wizyty ustalany jest także często plan dalszej pracy.

Wstydzę się iść do psychologa… Dlaczego warto się przemóc?

Obawa przed nieznanym to jedno, jednak powszechnym problemem okazuje się także poczucie wstydu. „A co jeśli ktoś mnie zobaczy?”, „do psychologa chodzą tylko chorzy psychicznie”, ” nie będę obcej osobie opowiadać o swoich problemach”. To jedynie jedne z nielicznych powodów, dla których osoby rezygnują z konsultacji psychologicznej.

Walka o zdrowie psychiczne i dobry nastrój jest warta tego, aby schować wewnętrzne uprzedzenia i skorzystać z pomocy kompetentnej osoby. Bez względu na to, czy problem dotyczy nas, czy też związany jest z relacjami partnerskimi lub dziećmi, walka o lepsze jutro jest najważniejsza. Pamiętaj, że psycholog nie zajmuje się ocenianiem swoich klientów i ich osądzaniem.

Aktualnie świadomość ważności zdrowia psychicznego wzrasta i coraz więcej osób otwiera się na pomoc psychologiczną. Fakt ten związany jest z wybuchem pandemii COVID-19, która negatywnie wpłynęła na dobrostan psychiczny ludności, co skłoniło do zasięgania porad psychologicznych. To dobra prognoza. Naszym zdaniem warto zgłaszać się po pomoc do specjalistów, gdy sytuacja, w jakiej się znaleźliśmy, przewyższa nasze zasoby.

Dlaczego obawiamy się wizyty u psychologa? Co przeszkadza nam udać się do psychologa?

Pierwszym powodem, który zniechęca nas do wizyty u psychologa, jest wspomniany już strach przed pierwszą wizytą. Obawiamy się opowiadać obcej osobie o swoich uczuciach. Jednocześnie boimy się także swoich reakcji i uczuć. Tymczasem konsultacje pomagają lepiej zrozumieć siebie i bardziej świadomie zarządzać emocjami.

Kiedy czujemy się źle, wolimy przeczytać książkę, jednak nie zawsze jest to dobre wyjście, zwłaszcza wtedy, kiedy nasz obniżony nastrój uwarunkowany jest zmianami hormonalnymi.

Kolejnym powodem dla którego nie chcemy skorzystać z pomocy specjalisty, okazuje się obawa przed oceną społeczną. Boimy się zostać zauważeni, obawiamy się tego, że zostaniemy wykluczeni lub wyśmiani lub tego, że nasz terapeuta zdradzi nasze sekrety innym.

Warto jednak zaznaczyć, że psychologa tak jak i psychiatrę lub innych lekarzy obowiązuje tajemnica zawodowa, której w żadnym wypadku nie może zdradzić.

 

dwie dziewczyny obejmują się

Czy pójście do psychologa to oznaka słabości? Jakimi narzędziami dysponuje współczesna psychologia?

Żyjemy w czasach, kiedy promuje się doskonałość, nieomylność i sukces. Niestety wszystkie te czynniki związane są nieodłącznie ze stresem i możliwością narażenia samooceny ze względu na porównywanie z innymi.

Odczuwanie niepokoju, złości, czy smutku to normalne uczucia, których nie należy się wstydzić, ani ich negować. Tendencję do kierowania się perfekcjonistycznymi pobudkami dostrzega się nie tylko wśród dorosłych, ale także dzieci, które obserwując rodziców, przejmują niektóre ich przekonania. Są także stale porównywane z innymi osobami w klasie.

Dla wielu osób wizyta u psychologa to okazanie słabości i braku umiejętności radzenia sobie z problemami. Tymczasem jest to najlepsza forma dbania o siebie i swój dobrostan mentalny.

Tak naprawdę pójście do specjalisty to oznaka dojrzałości oraz samoświadomości i ogromnej odwagi do stawienia czoła własnym problemom.

Co ciekawe, wizyt psychologicznych obawiają się bardziej dorośli, niż dzieci.

Kryzys w związku – czy warto udać się do specjalisty?

Trudności w związku to powszechny problem. Nie mamy dla siebie czas, ciągle czegoś od siebie oczekujemy. Oduczyliśmy się także ze sobą rozmawiać oraz siebie rozumieć. Wizja rozwodu, rozpadu związku i samotności przeraża nas, dlatego coraz chętniej decydujemy się na terapię małżeńską lub terapię par.

To często jedyne i jednocześnie najskuteczniejsze wyjście z kryzysu, który odbija się na dobrostanie rodziny. Często terapia wymaga leczenia farmakologicznego, zwłaszcza wtedy, kiedy jedna ze stron tego wymaga.

Jak wygląda terapia par? Na spotkaniu zjawiają się zawsze obie strony. W trakcie spotkania rozmawiają ze sobą oraz psychologiem, rozważając na temat swoich uczuć, myśli i zachowań. W trakcie sesji poruszane są tematy rodzinne, związkowe. Warto zadbać o to, aby obie strony poddawane był także terapii indywidualnej celem pracy nad własnymi trudnościami, pochodzącymi często już z okresu dzieciństwa.

 

młodzi rodzice z dzieckiem

Kiedy iść do psychologa, a kiedy do psychiatry? Czym zajmuje się psycholog,  a jakie są kompetencje lekarza psychiatry?

Utarło się, że do psychologa idziemy po to, żeby się wygadać, natomiast do psychiatry idziemy po tabletki. Chociaż o psychiatrze myślimy najczęściej w kontekście depresji, zaburzeń lękowych, czy objawów wytwórczych, specjalista ten pomoże nam także w przypadku, kiedy mamy po prostu obniżony nastrój.

Do psychiatry należy zgłosić się zawsze, kiedy obawiamy się o nasze zdrowie psychiczne i mamy wątpliwości związane z tym obszarem. Najczęściej objawem może być także wewnętrzne cierpienie, pustka lub doświadczenie poważnego, życiowego kryzysu. To psychiatra decyduje o tym, czy konieczne jest wdrożenie leczenia farmakologicznego, czy też nie. Warto więc wybrać się na taką wizytę, chociażby dlatego, aby upewnić się, że wszystko z nami w porządku i możemy być spokojni.

Warto jednak nadmienić, iż psychologia i psychiatria to dwa związane ze sobą dziedziny. Często zdarza się tak, że po konsultacji psychiatrycznej dowiadujemy się, iż większe korzyści da nam terapia psychologiczna, aniżeli wdrożenie leków. Z drugiej strony, kiedy psycholog na podstawie obserwacji, wywiadu lub diagnozy psychologicznej uzna, że nasze objawy mają znamiona depresji, zaburzeń lękowych lub innych zaburzeń, może zasugerować konsultację psychiatryczną.

Połączenie psychoterapii i farmakologii według badań naukowych pozwala na odniesienie najlepszych efektów. Z jednej strony wyrównana gospodarka hormonalna mózgu pozwala pacjentowi na lepsze funkcjonowanie poznawcze, natomiast psychoterapia umożliwia wdrożenie skutecznych technik terapeutycznych oraz zmniejszenie zniekształceń poznawczych utrudniających prawidłowe funkcjonowanie.

Kiedy skorzystać z terapii psychodynamicznej, a kiedy postawić na terapię poznawczo-behawioralną?

Nasze problemy psychiczne mają różne podłoże. Niektóre zrodziły się w dzieciństwie i dziś wpływają na nasze relacje z innymi. To, jak odbieramy wzorce rodzinne, często ma charakter subiektywny. Jedna osoba dystans emocjonalny rodziców uzna za normalny i swoją potrzebę bliskości zaspokoi w relacji z dziadkami. W dorosłym życiu uniknie problemów w budowaniu więzi. Druga, wychowywana w tym samym domu, będzie stroniła od bliskości  i intymności. Gdy nasze problemy są głęboko zakorzenione, lepszym rozwiązaniem prawdopodobnie okaże się terapia długoterminowa, np. psychodynamiczna. Kluczową rolę odgrywa w niej otrzymywanie informacji zwrotnej i nawiązanie wspierającej więzi ze specjalistą. Terapeuta wskazuje nam, jakie wzorce przenosimy na relację z nim i wyjaśnia, jak nam szkodzą. Umożliwia to ich skorygowanie.

Zdarza się, że doświadczamy niewielkich problemów natury psychicznej. Niekiedy terapeuta pomaga pacjentowi w radzeniu sobie ze stresem. Przedstawia mu przydatne narzędzia i uczy korzystania ze sprawdzonych metod obniżających poziom napięcia nerwowego. Pokazuje też, jak negatywne myśli wpływają na jego emocje i zachowania, generując silny stres. W omawianym przypadku zazwyczaj dobrze sprawdzi się terapia poznawczo-behawioralna, która jest krótkoterminowa.

Jeśli nie wiesz, jaka forma wsparcia okaże się dla Ciebie najlepsza, spróbuj umówić się na wizytę u psychologa.  Ma ona niezobowiązujący charakter. Jeśli psycholog zdiagnozuje u Ciebie jakąś trudność, wskaże Ci dalsze kroki postępowania. Od Ciebie zależy, jaką decyzję podejmiesz.

Psycholog nie prowadzi terapii, chyba że odbył 4-letni kurs terapeutyczny w jednym z 6 nurtów dopuszczonych przez nowelizację ustawy o ochronie zdrowia psychicznego, która obowiązuje od 1 stycznia 2024. Jeśli nie posiada stosownych uprawnień, może przekierować Cię do innego specjalisty.

Pamiętaj, że każdy z nas ma subiektywny stosunek do proponowanych rozwiązań. Może się zdarzyć, że psycholog poleci Ci terapię poznawczo-behawioralną, ale Ty nie odnajdziesz się w wykonywaniu zadań domowych. W takiej sytuacji rozejrzyj się za specjalistą pracującym w innym nurcie/podejściu. Psychoterapeuta nie podejmuje żadnych działań bez zgody pacjenta, a pierwsze spotkanie z nim służy wzajemnemu poznaniu. Dużo łatwiej nawiązać wspierającą relację opartą na zaufaniu, gdy specjalista ma osobowość zbliżoną do swojego pacjenta. Jeśli tak nie jest, to zawsze możesz umówić się na konsultację z kimś innym, aż trafisz na właściwą osobę.