Nerwy są naturalnym odczuciem w życiu każdego człowieka. Napięcie emocjonalne kumuluje się w wyniku codziennego stresu, natłoku obowiązków oraz szeregu innych spraw, które naruszają nasz dobrostan. Zdaniem specjalistów zaburzenia lękowe zwane są zaburzeniami duszy. Jakie są objawy nerwicy? Jak wygląda leczenie nerwicy?

Co to jest nerwica?

Zjawisko zaburzeń nerwicowych rozpowszechnia się wśród społeczności. Zaburzenia lękowe dotykają nie tylko osoby dorosłe, ale także dzieci i seniorów. Objawy somatyczne nerwicy zgłaszane są często wśród specjalistów, takich jak kardiolog, czy neurolog, kiedy to pacjent skarży się na utrzymujące się bóle poszczególnych okolic ciała, bez żadnych nieprawidłowości ze strony medycznej.

W przypadku zaburzeń nerwicowych mówić możemy oczywiście o szeregu objawów, które omówione zostaną w kolejnych punktach artykułu. Zanim jednak przejdziemy do tych kwestii, zwróćmy szczególną uwagę na to, czym owa przypadłość jest. Nerwica lękowa to zaburzenie psychiczne, którego źródłem najczęściej są najczęściej nieuświadomione konflikty.

Warto zaznaczyć, że z problemem tym zmaga się około 8 milionów Polaków, dlatego zaburzenia lękowe uznawane są za jedne z najpopularniejszych przypadłości natury psychicznej. Należy także zaznaczyć, że słowo „nerwica” stosowane jest zamiennie ze zwrotem „zaburzenia lękowe”.

Zaburzenia te związane są nie tylko z psychicznymi, ale także emocjonalnymi i indywidualnymi cechami osobowości oraz sposobami reagowania na określone sytuacje powodujące napięcie emocjonalne. To, z jaką formą nerwicy chory będzie miał do czynienia, zależy przede wszystkim poczucie sprawczości, czynniki osobowościowe, temperament, czy sposób reagowania na sytuacje trudne i umiejętność radzenia sobie z problemami.

kobieta patrzy przez okno w dal

Jakie wyróżniamy najpopularniejsze objawy nerwicy?

Wiemy już, czym jest nerwica. Objawy nerwicy to jednak osoby temat, który należy rozwinąć nieco bardziej. Objawy nerwicy bywają niespecyficzne i podobne do wielu innych przypadłości, dlatego najczęściej przed rozpoczęciem terapii, osoba udaje się do wielu lekarzy celem postawienia diagnozy.

Wśród objawów zgłaszanych przez pacjentów wymienia się ciągły dyskomfort spowodowany bólem głowy, bólami brzucha oraz kołataniem serca. Wymienić można tutaj także zawroty głowy, zaburzenia lub strata czucia zmysłowego, drżenie ciała, ucisk w klatce piersiowej. Oto najczęstsze objawy choroby.

Ogólny lęk

Najpowszechniejszym objawem nerwicy okazuje się ogólny lęk, który bardzo często objawia się jako ataki paniki. Osoba dotknięta nerwicą w takiej sytuacji odczuwa ucisk w klatce piersiowej, dostrzega przyspieszone bicie serca, uczucie duszności oraz ma wrażenie, jakby przeżywała zawał serca.

W takich sytuacjach konieczne jest wsparcie osoby, wyjaśnienie mechanizmów, które następują w jej ciele oraz uspokojenie, że atak nerwicy za chwilę minie. Lęk paniczny jest często odpowiedzią na zaburzenia adaptacyjne związane z nagłą zmianą sytuacji życiowej (np. rozwód).

Zaburzenia pamięci

W przypadku nerwicy widoczne są nie tylko dolegliwości bólowe, ale także zawroty głowy oraz zaburzenia pamięci objawiające się w postaci luk pamięciowych, problemów w zakresie pamięci epizodycznej, a także w zakresie zapamiętania obowiązków w pracy.

Niestety w przypadku zaburzeń nerwicowych wymaga się przeprowadzenia pełnej diagnostyki (także z udziałem lekarza rodzinnego, który jest najczęściej pierwszą osobą, do którego udajemy się z objawami nerwicy).

Luki pamięciowe powstają na skutek zbyt wysokiego natężenia lęku, co generuje trudności w biochemii mózgu. Konsultacja psychiatryczna oraz wdrożenie odpowiedniej farmakologii pozwala na pokonanie tych trudności.

Warto zaznaczyć, że głównym składnikiem współczesnych leków przeciwlękowych i przeciwdepresyjnych są inhibitory wychwytu zwrotnego serotoniny, co pozytywnie wpływa na jakość funkcjonowania bez ryzyka uzależnienia.

Zaburzenia snu/koszmary

Niestety nerwica, podobnie jak zaburzenia depresyjne powoduje także problemy w zakresie snu. Chory odczuwa przykre koszmary, często nie potrafi zasnąć, budzi się zmęczony lub jest chronicznie wyczerpany w ciągu dnia. Charakterystycznym objawem jest tutaj nie tylko zmęczenie, ale także trudności w zasypianiu, częste wybudzenia, czy poty nocne.

Nadpobudliwość

Objawem nerwicy może być także widoczna nadpobudliwość. Osoba zmagająca się z nerwicą w tym przypadku nie potrafi spokojnie usiedzieć w miejscu. Często jest w biegu. Wydaje się zestresowana i mocno skoncentrowana, chociaż tak naprawdę są to jedynie pozory. Pozorna euforia jest tak naprawdę mylona w dużym napięciem emocjonalnym.

Zaburzenia dysocjacyjne

Przypadłość, jaką są zaburzenia dysocjacyjne, zwane także jako dysocjacyjne zaburzenia ruchu cechują się częściową lub całkowitą utratą integracji pomiędzy wspomnieniami, poczuciem tożsamości i kontrolą dowolnych ruchów ciała.

Osoba dotknięta tą przypadłością może odczuwać drgawki dysocjacyjne (drgawki przypominające napad padaczkowy), stracić częściowo wzrok oraz słuch. Jeżeli objawy nie ustępują naturalnie, konieczne jest wprowadzenie odpowiedniej farmakologii oraz psychoterapia.

Objawy somatyczne nerwicy

Powyżej przedstawione zostały najogólniejsze objawy nerwicy, jednak szczególną uwagę warto zwrócić na doznania „z ciała”, czyli objawy somatyczne towarzyszące tej przypadłości. W przypadku zaburzeń nerwicowych możemy mówić o objawach psychosomatycznych jak:

• Bóle głowy,
  • nadciśnienie,
  • problemy skórne,
  • zawroty głowy,
  • problemy z oddychaniem,
  • sztywność mięśni,
  • impotencja,
  • zaburzone funkcjonowanie zmysłów,
  • bóle kręgosłupa (uporczywe bóle psychogenne),
  • bóle i kołatanie serca (objawy nerwicy serca).

Czy objawy nerwicy mają wpływ na codzienne funkcjonowanie?

Niestety objawy nerwicy oraz ogólne zaburzenia lękowe mają przemożny wpływ na codzienne funkcjonowanie człowieka. Leczenie zaburzeń nerwicowych wymaga ogromnej wprawy ze strony diagnosty, życzliwości, empatii oraz indywidualnego podejścia do pacjenta.

W naszej poradni zdrowia psychicznego EmPatio znajdą Państwo wsparcie, które pozwoli odzyskać utraconą radość życia oraz stanąć na nogi. Bez względu na to, czy dostrzegamy objawy somatyczne, czy wspomniane już ogólne objawy nerwicy, konsultacja z psychologiem, psychoterapeutą lub psychiatrą może być pierwszym rokiem w stronę odzyskania równowagi życiowej oraz satysfakcji.

Leczenie nerwicy polega nie tylko na stosowaniu odpowiedniej farmakoterapii, ale także na psychoterapii redukującej napięcie oraz umożliwiającej nabycie zasobów walki zestresem.

dziewczyna leży na łóżku trzymając się za bolący brzuch

Czym różnią się objawy nerwicy wśród osób dorosłych i dzieci?

Objawy nerwicy mogą być dostrzegalne także wśród dzieci. Są one niespecyficzne i różne w zależności od różnic indywidualnych dziecka, jednak nieposłuszeństwo, bunt oraz agresja może być mylnie interpretowana i mylona z nerwicą. Czy objawy nerwicy różnią się u osób dorosłych i u dzieci? Zasadniczo nie, jednak dzieci znacznie częściej skarżą się na bóle brzucha, kołatanie serca, zawroty głowy i bóle mięśni, czy drżenie rąk.

Napady paniki u osób dorosłych mają nieco silniejszy wydźwięk i często generować mogą osłupienie dysocjacyjne, zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne, utraty przytomności natrętne myśli, czy wszelkie inne urazy psychiczne. Należy zauważyć, że osłupienie dysocjacyjne występuje wśród dorosłych, jednak najczęściej wśród dzieci objawia się mutyzmem wybiórczym.

Dostrzegając objawy choroby, warto od razu odwiedzić lekarza rodzinnego, aby nie doprowadzić do poważniejszych zaburzeń psychicznych. Leczenie nerwicy może pomóc nam w odzyskaniu stabilizacji życiowej oraz równowagi emocjonalnej.

Jakie konsekwencje mogą mieć negatywne objawy nerwicy?

Nerwica lękowa ma wpływ na nasze codzienne funkcjonowanie. Zawroty głowy, bóle brzucha, utrata czucia zmysłowego, inne choroby psychosomatyczne, zaburzenia snu, czy zaburzenia obsesyjno kompulsyjne mogą powodować problemy w pracy oraz w życiu osobistym.

Kiedy jesteśmy przewlekle zmęczeni, nie jesteśmy w stanie funkcjonować w pełni naszych możliwości. Zaburzenie psychiczne jak nerwica lękowa może także generować problemy w życiu intymnym. Nadmierne napięcie emocjonalne negatywnie wpływ na samopoczucie, poziom libido, przez co mogą wywoływać zaburzenia seksualne.

Chłód w sypialni może zostać jednak odebrany w inny sposób. Odpowiednim leczeniem farmakologicznym, a także skuteczną psychoterapią jesteśmy jednak w stanie poprawić jakość naszego życia oraz relacji. Konieczna jest jednak walka z własnymi demonami, a także nauka prawidłowej rozmowy z partnerem o tak trudnych dla nas kwestiach.

Jakie są przyczyny nerwicy?

Tak naprawdę przyczyny nerwicy są niezwykle zróżnicowane. Wpływ na negatywną jakość funkcjonowania oraz trudności w kontroli emocji mogą mieć czynniki środowiskowe (rodzina, praca), kontakty międzyludzkie, czynniki biologiczne, zmiany w zakresie biochemii mózgu i neuroprzekaźnictwa, styl wychowania, wpojone wartości oraz szereg innych przyczyn.

Jeżeli dostrzegli Państwo u siebie objawy nerwicy lub zmagają się z innymi trudnościami, które utrudniają codzienne funkcjonowanie i czerpanie radości z życia, serdecznie zapraszamy do zapoznania się z ofertą naszej poradni. To miejsce, w którym w spokojnej, pełnej ciepła i szczerości atmosferze będą mogli zawalczyć Państwo o siebie, swoje samopoczucie oraz relacje. W zakładce kontakt znajdują się wszelkie szczegóły. W celu doboru najlepszej formy leczenia oraz psychoterapii. Zachęcamy także do regularnego przeglądania treści na naszym blogu.